Ammunta

Nilsiän Reserviläisten omat viikkovuorot

Ampumatoiminta on yksi reserviläisyhdistysten keskeisimmistä toiminnoista, siksipä myös Nilsiän Reserviläiset ry järjestää kesäaikaan viikkoammuntoja jäsenistölleen. Ammuntavuorot pyörivät sunnuntaisin, toukokuusta lähtien, aina elokuun loppuun. Kesän aikana ammuntoja järjestetään kymmenisen kertaa. Viikkoammunnat tapahtuvat Tarpisen ampumaradalla (Varpaisjärventie 785) ja ammunnoissa harjoitellaan sekä kilpaillaan pienoispistooleilla, pistooleilla, pienoiskivääreillä ja kivääreillä. Kaikki jäsenemme ovat erittäin tervetulleita vuoroille. Osallistua voi matalalla kynnyksellä, sillä yhdistyksemme vuoroilla on aina mukana lainakalustoa, jolla lajeihin pääsee tutustumaan. Yhdistys tarjoaa jäsenille pienoiskiväärin ja pienoispistoolin patruunat, muut kaliiperit omakustannushinnalla.

Nilsiän Reserviläisten viikkoammuntoihin osallistuvalla on oltava voimassaoleva ampumavakuutus. Esimerkiksi Reserviläisliiton Toimintaturva-jäsenyys tai Suomen ampumaurheiluliiton harjoitus- tai kilpailulisenssi.

Viikkoammuntojen yhteydessä ammutaan seuran kivääri-, pienoispistooli- ja pistoolimestaruuksista viikkokisa-tyyppisesti: Ampujan niin halutessa, harjoituksissa ammuttu tulos otetaan ylös ja kauden päätteeksi kisaan otetaan mukaan kaksi parasta tallennettua tulosta lajistaan. Kiväärillä lajeina ovat 10 laukausta makuulta tai pöydältä 100 metriin. Pienoispistoolilla ammutaan 10 laukausta koulutauluun ja 10 laukausta
kääntyvään tauluun. Pistoolilla ammutaan 10 laukausta SRA-tauluun. Yhdistyksen pienoiskiväärimestaruus ratkaistaan perinteisesti kauden viimeisen viikkovuoron yhteydessä kisassa, jossa ammutaan 5 laukausta pöytätuelta ja 5 laukausta vapaalta kädeltä, 50 metrin matkalta pienoiskivääritauluun.

Normaalien viikkovuorojen lisäksi, pyrimme järjestämään yhteistapahtumia naapuriyhdistystemme kanssa.

Kysy lisää ampumavastaavaltamme Kari Tohulta.

Muut harrastusmahdollisuudet

Reserviläisten ampumavuorot ovat, paitsi hyväksi reserviläisen ampumataitojen ylläpitoon, myös oivallinen tapa päästä sisälle urheiluammunnan maailmaan. Vuoroilla on mahdollisuus kerryttää itselleen harrastuskertoja ruutiaseiden parissa, mitä lupaviranomaiset edellyttävät siinä vaiheessa, kun harrastus on edennyt siihen pisteeseen, että ajankohtaiseksi tulee hankkia omaa kalustoa. Esimerkiksi pistoolilajien kohdalla puhutaan kahden vuoden keskeytymättömästä harrastuneisuudesta.

Oman yhdistyksemme vuorojen lisäksi, Pohjois-Savon reservipiirien vuorot ovat kaikkien jäsentemme käytettävissä. Piirien viikkovuorot pyörivät ympärivuotisesti mm. Karjalan Lennoston ampumaradalla Rissalassa sekä Heinjoen ampumaurheilukeskuksessa Kuopiossa. Huomioithan, että Rissalan vuoroille tulo vaatii kulkuluvan. Hakeaksesi Rissalan kulkulupaa lähetä sähköpostia osoitteeseen psres.kulkuluvat@gmail.com ja saat toimintaohjeet paluupostina. Myös Piirien vuoroille on mahdollista saada käyttöön lainakalustoa, etukäteen tarpeesta ilmoittamalla. Piirien vuoroilla ammutaan mm. 150m ja 300m kivääriammuntoja, sekä pistooliammuntoja. Tietoa lajeista löydät Reserviläisurheiluliiton sivuilta.

Lisätietoa piirien ammuntavuoroista, kuten ratakohtaiset toimintaohjeet ja ammuntaohjelmat, löydät Pohjois-Savon maanpuolustusväen tiedotuskanavasta Vihmasta.

Reserviläisurheiluliiton kilpaurheilulajeista voimakkaiten kasvaa Sovellettu Reserviläisammunta, lyhyemmin SRA. Lajissa ammutaan erilaisia rasteja, jotka sisältävät monesti myös paljon liikettä sekä haastavia ampuma-asentoja. SRA-kilpailuihin osallistuvalta edellytetään SRA-ampujan statusta, jonka voi saada käymällä erityisen SRA-kurssin ja suorittamalla hyväksytysti kurssin teoriakokeen, sekä turvallisen ampujan kokeen.